| عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) + پاسخنامه |
| تعداد صفحه: 34 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
| تعداد سوال: 119 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه تشریحی | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
| پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
| این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور سندی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و به تبیین رویکردها و اهداف کلان برای دگرگونی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت میپردازد. این سند، چارچوبی برای تحولات آینده در این حوزه ارائه میدهد.
این سند یکی از منابع مهم و کلیدی برای شرکتکنندگان در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش محسوب میشود. مطالعه دقیق و تسلط بر مفاهیم، اصول و راهبردهای مطرح شده در این سیاست های کلی، برای داوطلبان این آزمونها که به دنبال درک عمیقتری از چشمانداز و اولویتهای نظام آموزشی کشور هستند، ضروری است. این سند به عنوان مبنایی برای سوالات مرتبط با مبانی فکری و جهتگیریهای آتی آموزش و پرورش در نظر گرفته میشود.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) به همراه پاسخنامه تشریحی می باشد و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
این سند به صورت جامع به کلیات ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش میپردازد. از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در این سیاست ها میتوان به تحول مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای دستیابی به حیات طیبه، رشد استعدادهای فطری دانشآموزان، و ارتقاء کیفی در حوزههای مختلف نظیر بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی اشاره کرد. همچنین، بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهایی با ویژگیهای مطلوب اخلاقی، اجتماعی و فردی تاکید شده است. ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، و مسئولیت حاکمیتی دولت در این حوزه نیز از دیگر موارد مهم مطرح شده است. بهسازی و اعتلای منابع انسانی به ویژه معلمان، از طریق ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم، افزایش شایستگیها و توانمندیهای آنان، بازنگری در شیوه جذب و بکارگیری نیروی انسانی، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و بهبود وضعیت معیشتی آنها، و استقرار نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی و رتبهبندی حرفهای، بخش قابل توجهی از این سیاست ها را تشکیل میدهد.
علاوه بر موارد فوق، تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی با تاکید بر روزآمدسازی محتوا، تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه اسلامی، انطباق محتوا با پیشرفتهای علمی و فناوری، و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی از دیگر محورهای اصلی است. توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری، تبیین اندیشه دینی و سیاسی، توسعه فرهنگ و معارف اسلامی، تحول در شیوههای ارزشیابی دانشآموزان، رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامهریزیها، تقویت آداب و مهارتهای زندگی، و تقویت آموزشهای فنی و حرفهای نیز در این سند مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین، اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه اسلامی، ارتقاء معرفت دینی، سلامت جسمی و روحی، تربیت عقلانی، رشد بینش سیاسی و اجتماعی دانشآموزان، و تقویت روحیه نشاط و شادابی از اصول مهم این سیاست ها هستند. تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با رویکرد چابکسازی و تقویت مشارکتهای مردمی، رعایت اولویت بودجه آموزش و پرورش، بهبود مدیریت منابع و مصارف، بهینهسازی فضا و تجهیزات مدارس، ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه، تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی، تامین ثبات مدیریت و دور نگه داشتن آن از دستهبندیهای سیاسی، هماهنگی و انسجام بین دستگاهها، و ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش در سطح منطقه و جهان نیز از دیگر جوانب کلیات مطرح شده در این سند به شمار میروند.
| بر اساس سیاستهای تحول، محور اصلی در نظام تعلیم و تربیت کشور برای ایجاد تغییرات و بهبود مدیریت منابع انسانی کدام است؟ الف) تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی ب) بهسازی و اِعلای منابع آموزش و پرورش ج) تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی د) ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف |
| گزینه (ب) صحیح است توضیحات: بند ۳ سیاستهای کلی، «بهسازی و اِعلای منابع آموزش و پرورش» را به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی معرفی کرده است. |
| نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی معلمان باید مبتنی بر استقرار کدام نظام باشد؟ الف) نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی ب) نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای حرفهای ج) نظام رتبهبندی حرفهای معلمان د) نظام بهبود مدیریت منابع و مصارف |
| گزینه (ج) صحیح است توضیحات: استقرار «نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی» مستلزم استقرار «نظام رتبهبندی حرفهای معلمان» است. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.