عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 27 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 100 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، سندی جامع است که به منظور ساماندهی و اداره بهینه مدارس کشور تدوین شده است. این آیین نامه با هدف ارتقاء جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت، چارچوبی برای فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس فراهم میآورد.
این آیین نامه یکی از منابع مهم و کلیدی برای داوطلبان آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. با توجه به اینکه این سند به تفصیل به ساختار، وظایف ارکان مدرسه، و مقررات مختلف حاکم بر فعالیتهای مدارس پرداخته است، مطالعه و درک عمیق آن برای افرادی که قصد فعالیت در محیطهای آموزشی را دارند، ضروری است. آشنایی با مفاد این آیین نامه به متقاضیان کمک میکند تا با وظایف و مسئولیتهای شغلی خود در آینده، ساختار مدیریتی مدارس، و تعامل با دانشآموزان، اولیا، و همکاران آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای موفقیت در آزمون و ایفای نقش مؤثر در مدارس داشته باشند.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به آیین نامه اجرایی مدارس می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
این آیین نامه به کلیات و جزئیات مهمی در زمینه اداره مدارس میپردازد. در ابتدا، به اهداف اصلی تدوین آیین نامه، شامل ارتقای جایگاه مدرسه، تمرکززدایی، شفافسازی، افزایش انعطافپذیری، و توسعه مشارکت عوامل سهیم و مؤثر اشاره میکند. سپس، تعریفی از مدرسه ارائه داده و انواع مدارس (دولتی و غیردولتی) و نحوه تأسیس آنها را مشخص میسازد. همچنین، به تفکیک مدارس بر اساس جنسیت دانشآموزان و الزامات مربوط به تطابق جنسیت کارکنان با دانشآموزان میپردازد و تبصرههایی را برای مدارس روستایی، عشایری و مناطق صعبالعبور در نظر میگیرد. هدف مدرسه و ویژگیهای آن در افق چشمانداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین اصول حاکم بر مدیریت مدرسه، مانند عدالت آموزشی، تعادل و توازن، تنوعبخشی به محیطهای یادگیری، برنامهریزی، مشارکت، شایستگی و تخصصمحوری، شفافیت، پاسخگویی و نظارت، قانونمداری، برنامهمحوری، رعایت کرامت انسانی، حفظ و ارتقای بهداشت و ایمنی و شادابی، و چرخشهای تحولآفرین در مدرسه به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.
در ادامه، این آیین نامه به راهبری و مدیریت مدارس اختصاص دارد و ارکان اصلی مدرسه شامل مدیر مدرسه، شورای مدرسه، شورای معلمان، انجمن اولیا و مربیان، و شورای دانشآموزی را معرفی میکند. وظایف و اختیارات هر یک از این ارکان به صورت مجزا و با جزئیات کامل تشریح شده است. مواردی نظیر شرایط انتخاب و انتصاب مدیر، وظایف مدیریتی و رهبری آموزشی وی، ترکیب اعضا و وظایف شوراهای مدرسه و معلمان، و ترکیب اعضا و وظایف انجمن اولیا و مربیان و شورای دانشآموزی به دقت بیان شده است. فصلهای بعدی نیز به مقررات دانشآموزی (شامل شرایط سنی ثبتنام، ثبتنام و ادامه تحصیل، تعیین پایه، انتقال دانشآموزان، تسهیلات ویژه و مقررات انضباطی)، برنامه درسی و پژوهش، بهداشت، سلامت، فضا، تجهیزات و فناوری و ایمنی، امور مالی، و منابع انسانی پرداخته و چارچوب دقیق و کاملی را برای اداره مدارس ارائه میدهد. آیین نامه همچنین شامل سایر موارد مهم مانند رعایت حقوق شهروندی و همسایگان، منشور اخلاقی مدرسه، مقررات مربوط به مدارس اقلیتهای دینی، ورود بازرسان و ناظران، فعالیتهای انتخاباتی در محیط مدرسه، اردوهای دانشآموزی، صدور مدارک تحصیلی، و نظارت بر اجرای آیین نامه است. این آیین نامه به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا میشود تا پس از آن بر اساس بازخوردها و ارزیابیها اصلاحات لازم صورت پذیرد.
کدام مورد، طبق مقررات دانش آموزی مندرج در آیین نامه اجرایی مدارس صحیح است؟ الف) حداکثر سن ثبت نام در پایه اول ابتدایی در مناطق شهری، 9 سال تمام و در مناطق روستایی و عشایری 11 سال تمام است ب) حداقل سن ثبت نام در پایه اول دبستان، 7 سال تمام است ج) حداکثر سن ثبت نام در دوره اول متوسطه در مناطق شهری، 14 و در مناطق روستایی و عشایر، 16 سال تمام خواهد بود د) حداقل سن ثبت نام دانش آموزان ایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور، تابع مقررات نظام آموزشی همان کشور خواهد بود |
گزینه (د) صحیح است مقررات مربوط به شرایط سنی ثبت نام دانش آموزان در آیین نامه اجرایی مدارس به تفصیل در متن آیین نامه اجرایی مدارس ذکر شده است. این مقررات هم حداقل و هم حداکثر سن برای مقاطع مختلف تحصیلی در مناطق شهری و روستایی/عشایری را تعیین میکنند. با بررسی این مواد درمییابیم که حداقل سن برای ورود به پایه اول ابتدایی شش سال تمام و حداکثر سن برای ثبت نام در این پایه در مناطق شهری هشت سال و در مناطق روستایی/عشایری ده سال تمام تعیین شده است. همچنین حداکثر سن ورود به دوره اول متوسطه برای مناطق شهری پانزده سال و برای مناطق روستایی/عشایری شانزده سال است. اما در خصوص دانشآموزان ایرانی که در مدارس ایران در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، آیین نامه رویکرد متفاوتی دارد. بر اساس این آیین نامه، حداقل سن ثبت نام برای این گروه از دانشآموزان متفاوت از داخل کشور بوده و از مقررات نظام آموزشی همان کشوری که مدرسه در آن واقع شده است، پیروی میکند. |
مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس، وظیفه شناسایی و تعیین مسائل و نیازهای پژوهشی مدرسه، بر عهده کدام مورد است؟ الف) شورای مدرسه با همکاری شورای دانش آموزی ب) شورای مدرسه با همکاری انجمن اولیا و مربیان ج) شورای مدرسه د) مدیر مدرسه با مشارکت کارکنان |
گزینه (د) صحیح است بر اساس آیین نامه اجرایی مدارس، در بخشی که به موضوع پژوهش در مدرسه میپردازد، به صراحت وظیفه شناسایی و تعیین مسائل و نیازهای پژوهشی مدرسه بر عهده مدیر مدرسه گذاشته شده است. البته این مسئولیت به صورت انفرادی نیست، بلکه مدیر مدرسه موظف است این کار را با مشارکت و همکاری تمامی کارکنان مدرسه انجام دهد. این رویکرد مشارکتی تضمین میکند که نیازها و مسائل واقعی مدرسه از زوایای مختلف شناسایی شده و برنامههای پژوهشی مبتنی بر واقعیتهای محیط مدرسه تدوین شوند. مدیر مدرسه با بهرهگیری از دانش و تجربه کارکنان خود، میتواند اولویتهای پژوهشی را تعیین کرده و گامهای لازم برای بهبود فرآیندها و نتایج آموزشی و تربیتی مدرسه را بردارد. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.