عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی همرزمان حسین (ع)، نویسنده: حضرت آیت الله سید علی خامنه ای + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 45 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 150 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی کتاب همرزمان حسین (ع) می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
کتاب همرزمان حسین (ع) مجموعهای شامل ده گفتار از حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای (مد ظله العالی) است که در محرم سال ۱۳۹۳ هجری قمری (برابر با بهمن ماه ۱۳۵۱ هجری شمسی) در هیئت انصارالحسین تهران ایراد شدهاند. این گفتارها به تحلیل مبارزات سیاسی ائمه معصومین (ع) میپردازند.
کتاب همرزمان حسین (ع) یکی از منابع مهم معرفی شده برای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش است و مطالعه آن برای داوطلبان این آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. مباحث مطرح شده در این کتاب، دیدگاه عمیقی نسبت به سیره سیاسی و اجتماعی ائمه اطهار (ع) ارائه میدهد که در پاسخگویی به سوالات مرتبط در آزمون استخدامی راهگشا خواهد بود. این اثر با تکیه بر تحقیق و تأمل در تاریخ اسلام و استناد به احادیث معتبر و روایات تاریخی، تصویری متفاوت و فعال از نقش سیاسی ائمه (ع) ارائه میکند که برخلاف تصور رایج، ایشان را صرفاً شخصیتهای علمی و عبادی معرفی نمیکند.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به این کتاب می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
در کتاب همرزمان حسین (ع) به صورت جامع به فلسفه و هدف امامت پرداخته میشود. نویسنده با بیان اینکه امامت صرفاً بحث ضرورت امامت، جانشینی پیامبر (ص) یا شرایط و اوصاف امام نیست، بلکه به نقش امامان و موضعشان در انقلاب اسلامی میپردازد. ایشان معتقدند که شناخت سیره و سیماى واقعى امامان براى پیروانشان فایده آموزش و برانگیختگى و ایجاد اعتمادبهنفس مذهبى دارد. دو هدف اصلی پیامبران اولوالعزم مانند پیامبر اسلام (ص) ایجاد انقلاب در جامعه منحرف و بنیانگذاری جامعهای نو بر اساس اصول الهی بوده است. پس از رحلت پیامبر (ص)، جامعه اسلامی به دو چیز احتیاج داشت: یکی تفسیر، تبیین و تطبیق مکتب با نیازهای جامعه و دیگری رهبری و هدایت جامعه به سوی رشد و تکامل. این دو منصب، یعنی تبیین دین و رهبری سیاسی جامعه، به ائمه (ع) واگذار شد. کتاب بر این نکته تأکید دارد که ائمه (ع) در طول تاریخ ۲۵۰ ساله امامت، همواره در حال مبارزه برای تحقق این دو منصب بودهاند. این مبارزه تنها به معنای جنگ مسلحانه نیست، بلکه هرگونه درگیری با دشمن برای پیشبرد اهداف الهی را شامل میشود، مانند مبارزه فکری، مالی، و حتی شعری. نویسنده با رد تفسیرهای غلط از جهاد، آن را به معنای مبارزه با دشمن در اشکال گوناگون آن تبیین میکند. ایشان با خلق تعبیر «انسان ۲۵۰ ساله»، ائمه معصومین (ع) از امام اول تا امام یازدهم را به مثابه یک انسان واحد میبینند که در یک خط سیر مشخص برای رسیدن به هدف در حرکت بودهاند. سیره این انسان ۲۵۰ ساله، سیره مبارزه و جهاد بوده و شهادت یا زندانی شدن یا تبعید ائمه (ع) دلیلی بر این مدعاست. کتاب به بررسی دورههای چهارگانه حیات این انسان ۲۵۰ ساله میپردازد که شامل دوره صبر، دوره تشکیل حکومت اسلامی، دوره ایجاد تشکیلات پنهانی برای قیام و دوره مبارزه تشکیلاتی با قدرتها است. همچنین، به اقدامات ائمه (ع) در دوره چهارم مانند احیای مبانی فکری اسلام و تشکیل حزب مذهبی-سیاسی مخفی ، تلاشهای امام سجاد (ع) برای افزایش جمعیت شیعه ، بهرهگیری امام باقر (ع) از ضعف امویان ، مبارزه همهجانبه امام سجاد تا امام عسکری (ع) با دستگاه خلافت ، و حیات سیاسی امام صادق (ع) و موضع ایشان در برابر خلفا و قیامهای زمان پرداخته شده است. بحث مهم دیگر کتاب، اقدامات حاد ائمه (ع) و برخورد با علما و شعرای درباری و بهرهگیری از شعرای مجاهد شیعه است. مسئله امامزادگان انقلابی و صحت یا نادرستی اقدامات انقلابی آنان نیز مورد بحث قرار گرفته و تهمتهای حکومتهای ظالم دلیل اصلی بدنام شدن امامزادگان انقلابی شمرده میشود. در نهایت، به مسئله تقیه و معنای صحیح آن و اینکه تقیه با جهاد و عمل توأم بوده، پرداخته میشود. نویسنده بر این باور است که چهره مبارزاتی ائمه (ع) در طول تاریخ مورد تحریف قرار گرفته و نیاز است که حقیقت منور از میان این ظلمتها کشف شود. هدف این گفتارها روشنگری در این زمینه و ایجاد تحولی در بینش شیعیان نسبت به سیره عملی امامانشان است تا بتوانند راه آنان را در زندگی بپیمایند.
کدام یک از موارد زیر از حیلههای مؤثر دشمن برای استثمار کردن ملتها میباشد؟ الف) گرفتن شخصیتهای برجسته آن ملت ب) حمله نظامی به کشورها ج) چپاول کردن منابع ملتها د) همه موارد |
گزینه (الف) صحیح است دشمن وقتی میخواهد ملتی را تصرف و استثمار کند از حیلههای مؤثرش این است که شخصیتهای برجسته را از او بگیرد. دشمن هنگامی که در پی چیرگی و بهرهکشی از ملتی است، یکی از کارآمدترین شگردهای او، ربودن یا بیاثر ساختن شخصیتهای برجسته آن ملت است؛ چرا که این افراد، چه در جایگاه رهبران سیاسی و مذهبی، چه در قامت اندیشمندان، هنرمندان یا قهرمانان ملی، ستونهای هویتی، فکری و مقاومتی جامعه محسوب میشوند. با حذف یا تضعیف این چهرههای شاخص، دشمن نه تنها توانایی ملت برای سازماندهی، مقاومت و دفاع از خود را فلج میکند، بلکه با ایجاد خلاء رهبری و گسست فرهنگی، وحدت ملی را خدشهدار ساخته، روحیه ایستادگی را تضعیف کرده و راه را برای تحمیل اراده و چپاول منابع خود هموار میسازد؛ بدین ترتیب، ملتی که از قهرمانان و راهبران خود محروم شده، آسیبپذیرتر گشته و زمینه برای سلطه و استثمار کامل آن فراهم میآید. |
کدام گزینه به معنای روایت «إِلَّا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً یَقْتَدِی بِهِ» نزدیکتر است؟ الف) ضرورت دریافت و تفسیر کلام امام ب) عصمت امام ج) دنبال کردن خط سیر و زندگی امام د) همه موارد |
گزینه (ج) صحیح است روایت «إِلَّا وَ إِنَّ لِكُلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً یَقْتَدِی بِهِ» که از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است، به این معناست که هر مأمومی امامی دارد که به او اقتدا میکند. کلمه "یَقْتَدِی بِهِ" از ریشه اقتدا به معنای پیروی کردن و دنبال کردن است. بنابراین، نزدیکترین معنا به این عبارت، دنبال کردن خط سیر و زندگی امام است. این دنبال کردن شامل الگو قرار دادن اعمال، رفتار و سیره زندگی امام در تمام ابعاد فردی و اجتماعی میشود. درک و تفسیر کلام امام و همچنین اعتقاد به عصمت امام، هرچند با موضوع امامت مرتبط هستند، اما به طور مستقیم معنای اقتدا کردن و دنبال کردن سیره امام را شامل نمیشوند و لذا گزینه ج که به وضوح به معنای تبعیت و دنبال کردن خط زندگی امام اشاره دارد، نزدیکترین گزینه به مفهوم روایت است. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.