عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 32 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 70 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور سندی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و به تبیین رویکردها و اهداف کلان برای دگرگونی بنیادین در نظام تعلیم و تربیت میپردازد. این سند، چارچوبی برای تحولات آینده در این حوزه ارائه میدهد.
این سند یکی از منابع مهم و کلیدی برای شرکتکنندگان در آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش محسوب میشود. مطالعه دقیق و تسلط بر مفاهیم، اصول و راهبردهای مطرح شده در این سیاست های کلی، برای داوطلبان این آزمونها که به دنبال درک عمیقتری از چشمانداز و اولویتهای نظام آموزشی کشور هستند، ضروری است. این سند به عنوان مبنایی برای سوالات مرتبط با مبانی فکری و جهتگیریهای آتی آموزش و پرورش در نظر گرفته میشود.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
این سند به صورت جامع به کلیات ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش میپردازد. از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در این سیاست ها میتوان به تحول مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای دستیابی به حیات طیبه، رشد استعدادهای فطری دانشآموزان، و ارتقاء کیفی در حوزههای مختلف نظیر بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی اشاره کرد. همچنین، بر ریشهکن کردن بیسوادی و تربیت انسانهایی با ویژگیهای مطلوب اخلاقی، اجتماعی و فردی تاکید شده است. ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، و مسئولیت حاکمیتی دولت در این حوزه نیز از دیگر موارد مهم مطرح شده است. بهسازی و اعتلای منابع انسانی به ویژه معلمان، از طریق ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم، افزایش شایستگیها و توانمندیهای آنان، بازنگری در شیوه جذب و بکارگیری نیروی انسانی، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و بهبود وضعیت معیشتی آنها، و استقرار نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی و رتبهبندی حرفهای، بخش قابل توجهی از این سیاست ها را تشکیل میدهد.
علاوه بر موارد فوق، تحول در نظام برنامهریزی آموزشی و درسی با تاکید بر روزآمدسازی محتوا، تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه اسلامی، انطباق محتوا با پیشرفتهای علمی و فناوری، و تقویت فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی از دیگر محورهای اصلی است. توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری، تبیین اندیشه دینی و سیاسی، توسعه فرهنگ و معارف اسلامی، تحول در شیوههای ارزشیابی دانشآموزان، رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامهریزیها، تقویت آداب و مهارتهای زندگی، و تقویت آموزشهای فنی و حرفهای نیز در این سند مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین، اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه اسلامی، ارتقاء معرفت دینی، سلامت جسمی و روحی، تربیت عقلانی، رشد بینش سیاسی و اجتماعی دانشآموزان، و تقویت روحیه نشاط و شادابی از اصول مهم این سیاست ها هستند. تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با رویکرد چابکسازی و تقویت مشارکتهای مردمی، رعایت اولویت بودجه آموزش و پرورش، بهبود مدیریت منابع و مصارف، بهینهسازی فضا و تجهیزات مدارس، ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه، تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی، تامین ثبات مدیریت و دور نگه داشتن آن از دستهبندیهای سیاسی، هماهنگی و انسجام بین دستگاهها، و ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش در سطح منطقه و جهان نیز از دیگر جوانب کلیات مطرح شده در این سند به شمار میروند.
مطابق با سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، استقرار نظام ارزشیابی عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان برای ارتقا مبتنی بر کدام شاخص زیر نیست؟ الف) آموزشی ب) اقتصادی ج) فرهنگی و تربیتی د) پژوهشی |
گزینه (ب) صحیح است بر اساس سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان برای ارتقاء، به روشنی مبتنی بر شاخصهای «آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی» تعریف شده است. در متن این بند، هیچ اشارهای به شاخص «اقتصادی» به عنوان معیاری برای سنجش صلاحیت و ارتقاء معلمان نشده است. بنابراین، شاخص اقتصادی جزو معیارهای ذکر شده برای این نظام ارزیابی نیست، هرچند مسائل اقتصادی و معیشتی معلمان در بندهای دیگری مورد توجه قرار گرفتهاند، اما مبنای ارزیابی برای ارتقاء نیستند. |
تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی، با تاکید بر کدام مورد از سیاست های آموزش و پرورش کشور است؟ الف) توسعه فضاهای زیر بنایی و امکانات آموزشی آنها ب) افزایش کمی تعداد معلمان و دانش آموزان در این مناطق ج) توسعه و گسترش تبادلات آموزشی برون مرزی با کشورهای هم جوار د) توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق |
گزینه (د) صحیح است بر اساس متن سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، به طور مشخص به موضوع مناطق مرزی پرداخته شده و بیان گردیده است که: "تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق." این جمله صراحتاً بیان میکند که تاکید اصلی در تقویت آموزش و پرورش این مناطق، بر روی توانمندسازی نیروی انسانی، یعنی معلمان و دانشآموزان، قرار دارد. سایر گزینهها ممکن است بخشی از برنامههای کلی توسعه باشند، اما تاکید اصلی طبق این سند، بر توانمندسازی است. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.