عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی کتاب تربیت کودک، نویسنده: علی صفایی حائری + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 31 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 126 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی کتاب تربیت کودک، نویسنده: علی صفایی حائری می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
کتاب تربیت کودک به قلم علی صفایی حائری، اثری است که به موضوعات کلیدی در زمینه پرورش کودکان میپردازد. این کتاب با نگاهی عمیق و کاربردی، مباحث مهمی همچون نقش معلم، روشهای تربیت کودک و عوامل مؤثر در این امر را مورد بحث قرار میدهد.
این کتاب نه تنها برای علاقهمندان به مباحث تربیتی مفید است، بلکه یکی از منابع مهم برای آمادگی در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش به شمار میرود. محتوای غنی و دستهبندی شده آن، ابعاد مختلف تربیت اسلامی و نقش مربیان و خانواده را روشن میسازد و چارچوبی نظری و عملی برای داوطلبان این آزمونها فراهم میآورد. ساختار کتاب که شامل عناوینی چون نقش معلم، روش تربیت کودک و عوامل تربیت کودک است ، به خواننده کمک میکند تا دیدگاهی جامع نسبت به این حوزه پیدا کند.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به کتاب تربیت کودک، نویسنده: علی صفایی حائری می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
در بخشهای نخستین کتاب، به مبحث مهم “نقش معلم” پرداخته میشود. معلم تنها انتقالدهنده دانش نیست، بلکه فردی است که اعمال و حرکات او الگوی دانشآموزان قرار میگیرد و بخش عظیمی از شخصیت آنان را شکل میدهد. نویسنده تأکید دارد که معلمی تنها یک شغل برای کسب درآمد یا داشتن تعطیلات نیست، بلکه مسئولیتی خدایی و انسانی است. اگر معلم فاسد باشد، نسلها را فاسد میکند و اگر صالح باشد، نسلها را اصلاح مینماید. بنابراین، سؤال مهمتر این است که چرا باید معلم بود؟. پاسخ این سوال در گرو درک نقش انسان در هستی است. کتاب به این میپردازد که چگونه صبر، تحمل و فداکاری معلم، ریشه در بینش و تفکر او نسبت به انسان و جهان دارد. دین با تفکر آغاز میشود و این تفکر، استعدادهای عظیم انسان را نمایان میسازد و مشخص میکند که انسان چه سرمایهای دارد و چگونه باید در این دنیا حرکت کند. عشق به پروردگار و شناخت فقر و نیاز خویش در برابر غنای او، محرک اصلی کارهای بزرگ و تحمل بارهای سنگین معلمی است. نویسنده اشاره میکند که کار انسان حرکت و رفتن است و دنیا راهی برای این حرکت محسوب میشود. معلمی که بر اساس شناختهایش عاشق کار خود باشد، تحرک لازم را نیز خواهد داشت. به همین دلیل، اولین گام برای معلم، خودسازی است. خودسازی شامل خودشناسی، خودسوزی (پاکسازی و تزکیه) و کشف و تسلط بر نقاط ضعف و قوت است. رفتار و عمل معلم، پیش از حرفهای او، بر شاگردان تاثیر میگذارد و یک معلم باید مراقب اعمال خود، از راه رفتن و خندیدن گرفته تا نوع لباس پوشیدن و تفریحاتش باشد. صداقت که هماهنگی میان حرف، عمل و نیت است، برای معلم به عنوان الگو ضروری است. معلم خوب، خدا و خلق خدا را دوست دارد و عاشق فرزندان مردم است. او هدف مشخصی دارد و میداند که شاگردانش را تا کجا میخواهد هدایت کند، راه رسیدن به این هدف چیست و ابزار و موانع حرکت کدامند. مهمتر از همه، معلم باید ضرورت حرکت را در شاگرد ایجاد کرده و عشق به حرکت را در او بیافریند.
در ادامه، کتاب به “روش تربیت کودک” میپردازد. در این بخش، مؤلف به اهمیت طرحریزی و داشتن هدف مشخص در تربیت اشاره میکند. هدفها باید روشن، قابل وصول، قابل ادامه و پیگیری باشند و جنبه انسانی-الهی داشته باشند. همچنین، وصول به هدف باید متضمن فایدهای باشد و هدفها نباید متضاد باشند. صرف داشتن اطلاعات از روشها، موفقیت معلم را تضمین نمیکند و علاوه بر استعداد فطری، عواملی چون تخصص، دقت، وجدان کار، ابتکار، علاقهمندی، تلاش، قدرت تحمل، ایمان و نیروی توکل نیز لازم است. تواضع علمی و اخلاقی نیز از خصوصیات مهم معلم خوب است. در زمینه تربیت، باید به نیازهای اساسی انسان توجه کرد که شامل نیاز به امنیت، نیاز به آزادی و اختیار و نیاز به هدف و حرکت است. مربی باید دو راه را به متربی نشان دهد و زمینه انتخاب را برای او فراهم کند. تربیت نباید به معنای مسخ و نفی انسان باشد، بلکه باید روشنیبخش و ریشهدار کننده باشد. از روشهای تربیتی مورد بحث در کتاب میتوان به روشهای عقلی و علمی، روشهای عاطفی، و روشهای عملی اشاره کرد. کتاب به تفصیل به انواع روشهای تربیتی میپردازد که شامل روشهای مستقیم و غیرمستقیم، روشهای فردی و اجتماعی، روشهای تشویق و تنبیه، و روشهای ایجاد انگیزه و رغبت میشود. در نهایت، کتاب به “عوامل تربیت کودک” میپردازد. این عوامل شامل خانواده، محیط، وراثت و عوامل اجتماعی هستند که هر یک نقش مهمی در شکلگیری شخصیت کودک ایفا میکنند. کتاب به چگونگی تأثیر این عوامل و نحوه بهرهگیری صحیح از آنها در فرآیند تربیت اشاره دارد. نویسنده معتقد است که توجه به این عوامل و شناخت صحیح آنها، به مربیان و والدین کمک میکند تا رویکرد مؤثرتری در تربیت فرزندان خود داشته باشند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.