عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 125 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 362 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
- سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی - آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش - قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش - قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش
اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش، شامل مجموعهای از راهبردها، سیاستها و مصوباتی هستند که به مثابه نقشهراه و چارچوب کلان نظام تعلیم و تربیت کشور عمل میکنند. این اسناد، که عمدتاً توسط نهادهای عالی سیاستگذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب میشوند، جهتگیریهای اصلی، ارزشهای محوری و اهداف غایی نظام آموزشی را تعیین میکنند و مبنای تمامی برنامهریزیها، قوانین و مقررات سطح پایینتر قرار میگیرند.
نکته مهم: این پکیج بر مبنای آخرین تغییرات دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال 1404 آپدیت شده است.
بسیار حائز اهمیت است که بدانیم آشنایی عمیق با محتوا و اهداف این اسناد بالادستی یکی از منابع کلیدی و بخشهای مهم سؤالات در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. داوطلبان این آزمونها برای کسب آمادگی لازم و موفقیت در مراحل جذب و استخدام، نیازمند تسلط بر مفاهیم و جزئیات مطرح شده در این قوانین و اسناد هستند، چرا که درک صحیح از فلسفه و جهتگیریهای نظام تعلیم و تربیت برای ایفای نقش مؤثر در این حوزه ضروری است.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده است. منابع مربوط به این بخش از آزمون شامل موارد زیر می باشند که به تفصیل به بررسی هر کدام پرداخته ایم:
این سیاستها که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ میشوند، چارچوب کلان و جهتگیریهای اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور را برای ایجاد یک دگرگونی بنیادین مشخص میکنند. هدف اصلی این سیاستها، تربیت نسلی مؤمن، اندیشمند، خلاق، مسئولیتپذیر و برخوردار از هویت اسلامی-ایرانی است که بتواند در راستای تحقق اهداف جامعه اسلامی و پیشرفت کشور نقشآفرینی کند. این سیاستها بر مواردی چون ارتقاء کیفیت، عدالت آموزشی، تحول در برنامههای درسی و روشهای تربیتی، و همچنین تقویت جایگاه معلم تأکید دارند و مبنای تدوین اسناد و قوانین پاییندستی مانند سند تحول بنیادین قرار میگیرند.
در ادامه، تصویر مربوط به بخشی از سوالات این منبع قرار داده شده است:
این سند، به عنوان نقشه راه و قانون اساسی آموزش و پرورش کشور، با هدف ایجاد تحولی عمیق و همهجانبه در نظام تعلیم و تربیت تدوین شده است. سند تحول بنیادین بر مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی استوار است و چشمانداز، اهداف کلان، راهبردها و برنامههای عملیاتی برای دستیابی به مدرسهای در تراز جمهوری اسلامی ایران را ترسیم میکند. این سند بر تربیت متوازن و چندساحتی دانشآموزان (ساحتهای اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ علمی و فناورانه؛ هنری و زیبا شناختی؛ و اقتصادی و حرفهای) تأکید دارد و محور تمام فعالیتها و برنامهریزیهای آموزش و پرورش محسوب میشود.
در ادامه، تصویر مربوط به بخشی از سوالات این منبع قرار داده شده است:
این آییننامه، مجموعهای از مقررات و دستورالعملهای عملیاتی است که چگونگی اداره و فعالیت روزمره مدارس در تمام دورههای تحصیلی را تبیین میکند. آییننامه اجرایی مدارس ۱۴۰۰ با رویکردی مدرسهمحور و با هدف ارتقای کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی، به مواردی چون وظایف و اختیارات ارکان مدرسه (مدیر، معلمان، شورای مدرسه)، امور دانشآموزان (ثبتنام، انضباط، ارزشیابی)، ارتباط با اولیا، فعالیتهای فوق برنامه، و همچنین مسائل ایمنی و بهداشت محیط مدرسه میپردازد. این آییننامه تلاش دارد تا با ایجاد وحدت رویه و شفافسازی ضوابط، به بهبود مدیریت و عملکرد مدارس کمک کند.
در ادامه، تصویر مربوط به بخشی از سوالات این منبع قرار داده شده است:
این قانون، که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، چارچوب حقوقی و بنیادی برای عملکرد وزارت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور را مشخص میکند. در این قانون، اهداف کلی آموزش و پرورش، از جمله رشد فضائل اخلاقی، تقویت ایمان و اعتقادات دینی، ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه، و تربیت شهروندان مسئولیتپذیر و آگاه تبیین شده است. همچنین، وظایف اصلی وزارت آموزش و پرورش در قبال برنامهریزی آموزشی و درسی، تأمین نیروی انسانی متخصص، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی، و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات آموزشی در این قانون تشریح گردیده است.
در ادامه، تصویر مربوط به بخشی از سوالات این منبع قرار داده شده است:
این قانون با هدف تمرکززدایی، افزایش مشارکت مردمی و بهرهگیری از ظرفیتهای محلی در تصمیمگیریها و اداره امور آموزش و پرورش در سطوح استان، شهرستان و منطقه تصویب شده است. شوراهای آموزش و پرورش، با عضویت مسئولین محلی، نمایندگان اولیا، معلمان، و خیرین مدرسهساز، وظایفی چون بررسی و تصویب برنامههای آموزشی و پرورشی منطقهای، جلب کمکهای مردمی، نظارت بر عملکرد مدارس، و ارائه پیشنهاد برای بهبود کیفیت آموزش در حوزه تحت پوشش خود را بر عهده دارند. این قانون به دنبال تقویت ارتباط بین مدرسه، خانواده و جامعه و پاسخگویی بهتر به نیازهای بومی و منطقهای است.
در ادامه، تصویر مربوط به بخشی از سوالات این منبع قرار داده شده است:
یکی از مهمترین این اسناد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با الهام از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با هدف دستیابی به حیات طیبه، به تبیین چشمانداز نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران میپردازد. این سند با ارائه بیانیهای از ارزشهای حاکم بر آموزش و پرورش، مأموریت اصلی این نهاد را در تربیت انسانهایی مؤمن، متخلق، خردمند، خلاق، و مسئولیتپذیر تعریف میکند. سند تحول، هدفهای کلان و راهبردهای مشخصی را در ابعاد مختلف نظیر تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت هنری و زیباییشناختی، و تربیت اقتصادی و حرفهای ارائه میدهد. علاوه بر این، سند به موضوعاتی حیاتی مانند جایگاه معلم، مدرسه محوری، مشارکت خانواده و نهادهای اجتماعی، و همچنین تحول در نظامهای برنامهریزی درسی، سنجش و ارزشیابی، و مدیریت منابع میپردازد و به عنوان یک برنامه جامع، مسیر حرکت آموزش و پرورش را برای سالهای آتی ترسیم میکند و تحقق اهداف آن نیازمند عزم ملی و مشارکت تمامی ارکان نظام و آحاد جامعه است.
در کنار سند تحول بنیادین و سیاستهای کلی مرتبط، آییننامه اجرایی مدارس نیز از جمله اسناد مهم بالادستی تلقی میشود که نقش مکملی و اجرایی دارد. این آییننامه، که معمولاً به صورت دورهای مورد بازنگری قرار میگیرد، به تفصیل به شرح وظایف و اختیارات مدیر، شورای مدرسه، شورای معلمان، شورای دانشآموزی و انجمن اولیا و مربیان میپردازد. همچنین، مقررات ناظر بر ثبتنام، حضور و غیاب، ارزشیابی تحصیلی، امور انضباطی دانشآموزان، و همچنین سازماندهی فضا و تجهیزات آموزشی در این آییننامه گنجانده شده است. آییننامه اجرایی مدارس در حقیقت، بستر قانونی لازم برای پیادهسازی اهداف و راهبردهای کلان مطرح شده در سند تحول بنیادین در سطح واحدهای آموزشی را فراهم میآورد و اجرای صحیح و دقیق آن توسط تمامی دستاندرکاران مدرسه، اعم از کادر آموزشی و اداری، نقش بسزایی در ایجاد محیطی مساعد برای رشد و تعالی دانشآموزان و تحقق اهداف تربیتی خواهد داشت. بنابراین، این آییننامه، به عنوان یک ابزار اجرایی مهم، در کنار اسناد بالادستی، نظام حقوقی و عملیاتی آموزش و پرورش را کامل میکند.
مطابق سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ارتقاء تربیت .......... دانش آموزان و اهتمام به .......... برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، امری ضروری قلمداد شده است. الف) عقلانی - جامعه پذیری ب) دینی - تفکر انتقادی ج) اخلاقی - مسئولیت پذیری د) اجتماعی - قانون گرایی |
گزینه (الف) صحیح است این سوال به بخشی از سیاستهای کلی اشاره کرده که بر ابعاد خاصی از تربیت دانشآموزان برای رسیدن به اهداف کلان اجتماعی و ملی تمرکز دارد. در این بخش، به صراحت بر "ارتقاء تربیت عقلانی" و همچنین "رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری" به عنوان راهکارهایی برای "تحکیم وحدت و همبستگی ملی" و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی تاکید شده است. بنابراین، ترکیب "عقلانی" برای نوع تربیت و "جامعه پذیری" به عنوان فرآیند مورد اهتمام برای رسیدن به هدف وحدت ملی، دقیقاً منطبق بر متن است. سایر گزینهها مفاهیم درستی را بیان میکنند که در بخشهای دیگر به آنها اشاره شده، اما ترکیب مشخص مورد سوال، گزینه اول است. |
مطابق با آیین اجرایی مدارس، کدام مورد در خصوص چرخش های تحول آفرین مدرسه صحیح است؟ الف) از پذیرش تنوع و کثرت در تربیت دانش آموزان به یکسان نگری در تربیت آنها ب) از سازگاری با شرایط محیطی به هویت یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آنها ج) از رفاقت های جمعی دانش آموزان به رقابت های فردی میان آنها د) از نهادی فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی به نهادی آموزشی |
گزینه (ب) صحیح است بر اساس بخشی از آیین نامه اجرایی مدارس که به "چرخش های تحول آفرین در مدرسه" میپردازد، یکی از این چرخشها عبارت است از: "از سازگاری با شرایط محیطی به هویت یابی و مقاومت در برابر شرایط نامساعد و تغییر آنها". این مورد دقیقاً با محتوای گزینه دوم سوال مطابقت دارد و نشاندهنده جهتگیری تحولی مدرسه از پذیرش منفعلانه شرایط به سمت کنشگری فعال و هویتمحور در مواجهه با چالشها است. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.