عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 30 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 130 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی، کتابی است که به تبیین مبانی و اصول حاکم بر نظام آموزشی ایران با هدف ایجاد تحولی عمیق و زیربنایی میپردازد. این اثر به چرایی و چگونگی تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران میپردازد و چارچوب نظری لازم برای این دگرگونی را ارائه میدهد.
این کتاب یکی از منابع کلیدی و بسیار مهم برای داوطلبان آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. با توجه به اینکه سوالات مرتبط با مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت از بخشهای اصلی این آزمونها هستند، مطالعه دقیق و جامع این کتاب برای کسب آمادگی لازم و موفقیت در فرآیند استخدام ضروری است. اهمیت این منبع به اندازهای است که بسیاری از کارشناسان و مشاوران تحصیلی، مطالعه آن را از اولین گامها برای آمادگی در این آزمونها میدانند و بر تسلط بر مفاهیم و جزئیات مطرح شده در آن تاکید فراوان دارند.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به این کتاب می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
در کلیات، این کتاب به ضرورت تحول در نظام آموزشی کنونی، مبانی فلسفی و نظری این تحول، و اهداف و چشماندازهای نظام تعلیم و تربیت در تراز جمهوری اسلامی ایران میپردازد. نویسندگان با نقد رویکردهای موجود در نظامهای آموزشی غربی و تأکید بر بومیسازی و انطباق نظام آموزشی با فرهنگ و ارزشهای اسلامی-ایرانی، به دنبال ارائه الگویی نوین هستند. این الگو بر اساس جهانبینی توحیدی و با هدف تربیت انسانهایی متعهد، خلاق و توانمند شکل گرفته است که بتوانند در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی گام بردارند. کتاب به تفصیل به بررسی ابعاد مختلف این تحول، از جمله مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی، و دینشناختی نظام تعلیم و تربیت میپردازد و سعی دارد تا با ارائه یک چارچوب نظری منسجم و هماهنگ، راه را برای اجرای سند تحول بنیادین هموار سازد. این مباحث شامل تعریف تربیت، جایگاه و اهمیت آن، رابطه تربیت با سایر ساحتهای زندگی انسان، و نقش نهادهای مختلف در فرآیند تربیت رسمی و عمومی میشود. همچنین، به بررسی انتقادی مبانی فکری حاکم بر نظامهای آموزشی رایج و تبیین چرایی لزوم فاصله گرفتن از الگوهای نامتناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی پرداخته میشود. در این بخش، مباحث عمیقی در خصوص ماهیت انسان، فطرت الهی او، و قابلیتهای بینهایتی که از نظر اسلام در وجود انسان نهفته است، مطرح میگردد و نشان داده میشود که نظام تعلیم و تربیت باید بستری برای شکوفایی این قابلیتها فراهم آورد. همچنین، به موضوع علم و جایگاه آن در فرآیند تربیت، رابطه علم و دین، و لزوم تولید علم نافع و متعهد در جامعه اسلامی پرداخته میشود. در این راستا، نقش معلم به عنوان محور اصلی تحول در نظام آموزشی، جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت و یادگیری، و اهمیت مشارکت خانواده و سایر نهادهای اجتماعی در فرآیند تربیت مورد تأکید قرار میگیرد.
ادامه کلیات کتاب به تبیین چیستی و چگونگی تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت میپردازد و مولفهها و ابعاد مختلف این تحول را تشریح میکند. این بخش شامل بحث در خصوص اهداف کلی و تفصیلی نظام تعلیم و تربیت، اصول حاکم بر برنامهریزی درسی، روشهای تدریس و ارزشیابی، و نقش فناوری در فرآیند یاددهی-یادگیری است. کتاب با نگاهی جامع و سیستمی به نظام آموزشی، سعی در ارائه یک تصویر کامل از نظام تعلیم و تربیت مطلوب در تراز جمهوری اسلامی ایران دارد. در این بخش، به تفکیک به بررسی ساحتهای ششگانه تربیت، شامل تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت علمی و فناوری، تربیت هنری و زیباییشناختی، و تربیت اقتصادی و حرفهای پرداخته میشود و برای هر یک از این ساحتها، اهداف و راهبردهای مشخصی ارائه میگردد. همچنین، به موضوع برنامهریزی درسی و لزوم توجه به نیازها و مقتضیات جامعه اسلامی در تدوین برنامههای درسی پرداخته میشود. در این راستا، بر اهمیت تلفیق دانشها و مهارتهای مختلف و پرهیز از تفکیک صوری رشتههای علمی تأکید میگردد. روشهای تدریس فعال و مشارکتی، ارزشیابی مستمر و تکوینی، و استفاده بهینه از فناوریهای نوین در فرآیند یاددهی-یادگیری از دیگر مباحث مهمی هستند که در این بخش مورد بحث قرار میگیرند. کتاب در نهایت با ارائه راهکارهایی برای اجرای سند تحول بنیادین و تبیین نقش و مسئولیتهای هر یک از ارکان نظام آموزشی، به پایان میرسد. این راهکارها شامل مواردی چون تربیت و توانمندسازی معلمان، اصلاح ساختار و مدیریت نظام آموزشی، تأمین منابع مالی لازم، و ایجاد بسترهای قانونی و فرهنگی مورد نیاز برای اجرای سند تحول میشود. به طور کلی، این کتاب یک نقشه راه جامع برای ایجاد تحولی عمیق و پایدار در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران ارائه میدهد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.