عنوان فارسی : |
نمونه سوالات استخدامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی + پاسخنامه |
تعداد صفحه: 6 صفحه | فرمت فایل: pdf (پی دی اف) |
تعداد سوال: 45 نمونه سوال پرتکرار به همراه پاسخنامه | قابلیت چاپ و پرینت: دارد |
پاسخنامه: دارد | نوع سوالات: چهار گزینه ای |
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. تمامی نمونه سوالات دارای پاسخنامه بوده و در قالب فایل PDF تهیه گردیده اند. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید. |
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به مثابه نقشهراهی برای تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران عمل میکند. این سند با الهام از اسناد بالادستی و ارزشهای بنیادین اسلامی و ایرانی، به تبیین چشمانداز، اهداف، و راهبردهای کلان آموزش و پرورش میپردازد و چالشهای موجود در این حوزه را مورد توجه قرار میدهد.
این سند به دلیل جامعیت و پرداختن به ابعاد مختلف نظام آموزشی، یکی از منابع مهم و کلیدی برای داوطلبان و شرکتکنندگان در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. شناخت دقیق مبانی نظری، اهداف، راهبردها و راهکارهای ارائه شده در این سند، برای تمامی افرادی که علاقهمند به فعالیت در بدنه آموزش و پرورش هستند، ضروری است و تسلط بر مفاهیم آن میتواند نقش مؤثری در موفقیت در این آزمونها داشته باشد. این سند چهارچوب فکری و عملی مورد انتظار از نیروهای جدیدالورود را مشخص میسازد و آمادگی برای اجرای مفاد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
این پکیج شامل نمونه سوالات استخدامی مربوط به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. پاسخ تمامی سوالات مشخص شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از سوالات قرار داده شده است:
این سند جامع در هشت فصل تدوین شده است. فصل اول به کلیات میپردازد و اصطلاحات کلیدی به کار رفته در سند، نظیر نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، تعلیم و تربیت، ساحتهای تعلیم و تربیت، نظام معیار اسلامی، شایستگیهای پایه، هویت، معلم و مربی، جامعه اسلامی، سنین لازمالتعلیم، حیات طیبه، چشمانداز و نظام دوری را تعریف میکند. فصل دوم به بیانیه ارزشها اختصاص دارد و گزارههای ارزشی اساسی را که لازم است تمامی اجزا و مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی با آنها هماهنگ باشند، بر اساس آموزههای قرآن کریم، سنت معصومین، قانون اساسی، رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و سند چشمانداز بیست ساله تبیین میکند. این ارزشها شامل موضوعاتی چون آموزههای قرآن و اهل بیت، مهدویت و انتظار، میراث امام خمینی (ره)، فرآیند تعلیم و تربیت در تمامی ساحتها، شایستگیهای پایه، هویت، نقش معلم، بصیرت، کرامت انسانی، سلامت جسمانی، روابط حقمحور، منزلت علم نافع، عقلانیت، نقش خانواده، اماکن مذهبی و نهادهای مردمی، عدالت تربیتی، نقش رسانه و فناوری، منافع فردی و اجتماعی، وحدت ملی، وطندوستی، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ اسلامی-ایرانی، مسئولیتپذیری، کارآفرینی، دستاوردهای علمی و تجربی بشری، نقش نظام تعلیم و تربیت، مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت و جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی است.
فصل سوم سند به بیانیه مأموریت وزارت آموزش و پرورش میپردازد و این نهاد را به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی و متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحتها معرفی میکند که با مشارکت خانواده و سایر نهادها، مسئولیت آمادهسازی دانشآموزان برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه را بر عهده دارد. فصل چهارم چشمانداز نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را ترسیم میکند. این چشمانداز مبتنی بر نظام معیار اسلامی و فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی، به دنبال تربیت انسانهایی توانمند، با هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی-ایرانی، و برخوردار از فضائل اخلاقی است. همچنین، ویژگیهای مدرسه در این چشمانداز، شامل تجلی فرهنگ اسلامی-انقلابی، نقشآفرینی در رشد کشور، قدرت تصمیمگیری، توجه به تفاوتهای فردی، یادگیرنده بودن، خودارزیابی، تأمین نیازهای فردی و اجتماعی، برخورداری از مربیان شایسته و استفاده از فناوریهای آموزشی را بیان میکند. فصل پنجم، هدفهای کلان نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را در راستای تحقق چشمانداز ترسیم مینماید. این اهداف شامل تربیت انسان موحد و متعهد، ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت در رشد کشور، گسترش عدالت آموزشی، برقراری نظام مدیریت کارآمد، افزایش مشارکت عمومی، بهسازی نظام برنامهریزی و ارتقای جایگاه تربیتی ایران در منطقه و جهان است. فصل ششم، راهبردهای کلان برای دستیابی به این هدفها را ارائه میدهد. این راهبردها شامل استقرار نظام تعلیم و تربیت بر اساس مبانی نظری اسلامی، نهادینه کردن نگاه یکپارچه، ابتناء فرآیندها بر مبانی نظری، توسعه عدالت آموزشی، تقویت مشارکت مردمی، گسترش فرهنگ پژوهش، بهرهمندی از فناوریهای نوین، تعامل اثربخش با سایر نهادها، استقرار نظام مدیریت کارآمد، ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت، ارتقای معرفت دینی، بازنگری ساختارها، توسعه شایستگیهای فرهنگیان و توسعه ظرفیتها برای حضور در صحنههای بینالمللی است. در نهایت، فصل هفتم به هدفهای عملیاتی و راهکارهای اجرایی برای تحقق راهبردهای کلان میپردازد و فصل هشتم چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین را مشخص میکند.
بر اساس بیانیه ارزشهای سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به عنوان ............. و .............. برای رشد و تعالی همهجانبه و پایدار و اعتلای فرهنگ عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی، شناخته میشود. الف) مهمترین عامل انتقال فرهنگ / بسترساز رشد اقتصادی ب) عامل اثرگذار اجتماعی / مولد نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و معنوی ج) کانون تربیت محله / تضمینکننده عدالت آموزشی د) نهاد اصلی فرهنگی / زمینهساز تحقق حیات طیبه |
گزینه (ب) صحیح است بر اساس بیانیه ارزشها در سند تحول بنیادین، نقش محوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی به طور مشخص تبیین شده است. در این بخش آمده است که این نظام "به عنوان عامل اثرگذار اجتماعی و مولد نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و معنوی برای رشد و تعالی همه جانبه و پایدار و اعتلای فرهنگ عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی" عمل میکند. بنابراین، جای خالی اول با "عامل اثرگذار اجتماعی" و جای خالی دوم با "مولد نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و معنوی" پر میشود که دقیقاً در گزینه (دوم) آمده است. گزینههای دیگر شامل عباراتی هستند که یا به طور ناقص به نقش آموزش و پرورش اشاره دارند (مانند "مهمترین عامل انتقال فرهنگ" که در بخش کلیات آمده)، یا به اهداف و کارکردهای دیگری اشاره میکنند که اگرچه ممکن است درست باشند (مانند "بسترساز رشد اقتصادی" یا "تضمینکننده عدالت آموزشی" یا "زمینهساز تحقق حیات طیبه")، اما عیناً عبارات استفاده شده در بیانیه ارزشها برای توصیف نقش دوگانه مورد سوال نیستند. |
بر اساس سند تحول بنیادین، تصویب نهایی فرایند ترمیم و بروزرسانی سند بر عهده کدام نهاد است؟ الف) وزارت آموزش و پرورش ب) شورای عالی آموزش و پرورش ج) شورای عالی انقلاب فرهنگی د) هیئت وزیران |
گزینه (ج) صحیح است بر اساس متن صریح سند تحول بنیادین، فرایند ترمیم سند پس از طی مراحل اولیه که شامل تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است، برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود. در متن آمده است: "...پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید." بنابراین، مرجع نهایی برای تصویب تغییرات و بهروزرسانیهای سند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است و نهادهای دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش یا شورای عالی آموزش و پرورش نقشهای متفاوتی در اجرا یا مراحل پیشینی تصویب دارند. |
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.